Terug naar het overzicht

Fietsvriendelijke straten

Veilig op Weg: Een Educatief Verkeersveiligheidsproject

Korte omschrijving

Dit project biedt een uitgebreid fietsveiligheidscurriculum voor jongeren. Door een combinatie van klassikale instructie en hands-on training, worden verkeersregels, defensieve fietstechnieken en fietsonderhoud behandeld. Een 1/3de medewerker coördineert alles.

Wat is het totale budget voor jouw idee?

40700

Wie dient het idee in?

een vzw

Naam van de feitelijke vereniging of vzw

Ezer Latalmid VZW

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)

2018

Geef wat meer uitleg over de specifieke locatie

Lokaal huren op de Lamorinierestraat 83b

Wat ga je doen?

Onze jeugdvereniging, gevestigd in de buurt van de Lamorinierestraat, staat dagelijks in contact met jongeren en ouders die in deze omgeving wonen. De Lamorinierestraat is een drukke straat met maar zeer smalle voetpaden, geen voorziene fietspaden en zo'n 10 scholen (+-1000 leerlingen), wat resulteert in een verkeersdrukte die niet alleen ons, maar ook de ouders van alle kinderen in de buurt zeer verontrust. Dit vormt een aanzienlijk gevaar voor de verkeersveiligheid. Daarom zijn we al geruime tijd aan het nadenken over en werken aan een project om deze situatie aan te pakken. We willen graag benadrukken hoezeer we het waarderen dat jullie interesse tonen in dit initiatief. Samen kunnen we ervoor zorgen dat er meer aandacht wordt besteed aan de verkeersveiligheid van onze jongeren en de hele gemeente. Ons programma richt zich op kinderen en jongeren in de leeftijd van 3 tot 14 jaar en heeft als doel om essentiële verkeersregels en -vaardigheden aan te leren. Hierbij ligt de nadruk op onderwerpen zoals veilig oversteken, correct gebruik van hand- en richtingssignalen, zichtbaarheid, het begrijpen van verkeersborden, effectief remmen en het vermijden van afleiding tijdens het fietsen. Het plan is om deze lessen op een interactieve en plezierige manier te presenteren, met behulp van activiteiten zoals fietswedstrijden, quizzen en rollenspellen. Daarnaast zullen we ook gebruikmaken van handboeken, knutselwerken en audiovisueel materiaal. Deze lesmethoden zullen worden aangepast aan de verschillende leeftijdsgroepen en niveaus van ervaring van de deelnemers. Op deze manier hopen we de interesse van de kinderen en jongeren te wekken en hun betrokkenheid te vergroten. Elke maand zal er een andere groep van ongeveer 30 leerlingen aan de beurt komen. Om optimale resultaten te behalen, is het plan om per groep 3 theoretische lessen te organiseren in de vorm van workshops, 2 lessen op het schoolplein en 2 praktijklessen op straat. Op deze manier kunnen we een uitgebalanceerde aanpak bieden die zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden omvat.

Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?

Het verbetert de verkeersveiligheid door jongeren de juiste verkeersregels en -vaardigheden aan te leren. Het bevordert betere fietsvaardigheden en verhoogt het bewustzijn van verkeersveiligheid. Het project stimuleert een gezonde en duurzame levensstijl door fietsen te promoten. Het creëert een gevoel van gemeenschap en betrokkenheid, en draagt bij aan de algemene verkeersveiligheid en het welzijn van de inwoners van het district Antwerpen.

Welke valkuilen zie je?

Logistieke uitdagingen: Het organiseren van workshops, praktijklessen en evenementen vereist zorgvuldige planning en logistieke coördinatie. Het kan een uitdaging zijn om geschikte locaties, tijdschema's, en benodigde apparatuur en materialen te regelen. Het is ook belangrijk om de veiligheid van de deelnemers tijdens de praktijklessen te waarborgen.

Wat is het stappenplan?

  1. Planning en voorbereiding: Definieer de doelgroep, stel een team samen en ontwikkel lesmaterialen en activiteiten.
  2. Promotie en inschrijving: Verspreid informatie over het project. Laat geïnteresseerde jongeren zich inschrijven.
  3. Voer de geplande theorie- en praktijklessen uit volgens het vastgestelde schema. Zorg voor een goede organisatie, veiligheidsmaatregelen en een aantrekkelijke leeromgeving voor de deelnemers.
  4. Evaluatie en aanpassing: Evalueer regelmatig de voortgang en effectiviteit van het project. Pas indien nodig het lesmateriaal en de activiteiten aan.
  5. Bewustwording en impactmeting: Stimuleer jongeren om het geleerde gedrag toe te passen en deel hun ervaringen en inzichten. Meet de impact van het project op het gedrag en de houding van de deelnemers.


Hoeveel is het budget voor duurzaam materiaal (wat langer meegaat dan een jaar, bv laptop, meubels, fiets…)

6250

Geef wat meer uitleg over het budget voor duurzaam materiaal

  • 12 grote- en 12 kleinere fietsen (+/- 200€/stuk): 4.800
  • 1 eenvoudige, eventueel tweedehandse bakfiets: 1.200€
  • een luidspreker: 250€


Hoeveel is het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar (bv workshops, eten en drinken, promotie en communicatie,…)?

10450

Geef wat meer uitleg over het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar

  • Huurgeld voor een lokaal: 3.000€
  • Communicatie en promotie: 1.000€
  • 30 kinderfietshelmen: 1.050€
  • 20 verkeerskegels: 100€
  • 5 fietsreparatiesets à 10€/stuk: 50€
  • Snacks en drankjes voor 30 momenten met elk 30 kinderen: 5.250€


Hoeveel is het budget voor medewerkers (in dienstverband of freelance, vergoeding voor artiesten of vrijwilligers)

24000

Geef wat meer uitleg over het budget voor medewerkers

  • Loon voor 1/3de VTE: 22.000€ (coördinatie van het project, informatie verzamelen, werkboeken opmaken, project promoten, les geven, enz.)
  • Vrijwilligersvergoedingen: 2.000€ (extra hulp bij 70 momenten - de workshops en de praktijklessen)

Medewerkersbudget: VTE verhouding

vrijwilligersvergoeding, 30% ofwel 3/10de (gemiddeld 11,4u/week)

Eigenlijk 1/3de VTE (33,3%) en niet 3/10de (30%)