Terug naar het overzicht

Fietsvriendelijke straten

Met een fietsriksja door straten rijden is mensen verblijden!

Korte omschrijving

De vrijwilligers van RiksjaRijden doen ritjes voor thuiswonende minder mobiele burgers en verschillende zorginstellingen. AXIvzw wil dit sociaal fietsproject verbeteren en het aanbod met 50% te verhogen met een goed werkend reparatie-atelier, professioneel gereedschap, extra materiaal en fietsen. De vrijwilligers krijgen ondersteuning zodat nog meer mensen kunnen genieten van de wind in de haren tijdens een riksja-ritje. 

Voeg een leuke foto toe. Dit maakt jouw idee duidelijker en aantrekkelijker voor bewoners!

Wat is het totale budget voor jouw idee?

50000

Wie dient het idee in?

een vzw

Naam van de feitelijke vereniging of vzw

AXIvzw

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)

2000, 2018, 2020, 2030, 2050, 2060

Geef wat meer uitleg over de specifieke locatie

  1. Van uit één atelier, een secretariaat en drie stelplaatsen vertrekken RiksjaRitten met bestemming naar keuze voor alle minder mobiele bewoners van district Antwerpen: Oranjestraat 39; Pijlstraat 21, WZC Arthur; WZC Regatta; PSC – Open Huis.
  2. Op woensdag knutselen vrijwilligers aan defecte fietsen of maken oude, tweedehandse fietsen in orde om passagiers in te vervoeren (elektrische motor plaatsen, batterij, degelijke rem…).
    Uiteraard is rollend materieel onderhevig aan defect en slijtage. Er staan constant fietsen te wachten om en te herstellen. Daar is ook werkmateriaal en onderdelen voor nodig: nieuwe banden, remkabels, nieuwe remmen, versnellingen,...
  3. Fietsen die rijklaar zijn worden verspreid over een aantal stelplaatsen zodat ze  door een woonzorgcentrum, buurtwerk of andere instellingmakkelijk op te halen zijn zonder bestelwagen, aanhangwagen... 

Wat ga je doen?

Dit project wil de bestaande service van RiksjaRijden van AXIvzw, een sociaal fietsproject met verschillende soorten deelfietsen voor minder mobiele personen en met vrijwillige bestuurders, naar instellingen en minder mobiele, thuiswonende burgers gevoelig verhogen en verankeren met een goed werkend atelier en met goed gereedschap. De bestaande vloot wordt hiervoor uitgebreid. We gaan uit van één aangepaste fiets per 4 instellingen, plus een moeilijker in te schatten aantal fietsen voor de nog thuiswonende minder mobiele inwoners. Binnen een jaar of vijf zijn 30 aangepaste fietsen voor district Antwerpen een streefdoel. Dat zijn of nieuwe fietsen of tweedehandse die geëlektrificeerd worden (batterij + motor + aangepaste moderne remmen is ca. 2.000€). Wat RiksjaRijden aanbiedt is de uitbreiding van een deelsysteem in het district waarbij instellingen, verenigingen en inwoners een aangepaste fiets kunnen gebruiken op een gemakkelijke manier.

  1. In 2024 bieden we 300 gratis Riksjaritten aan voor thuiswonende minder mobiele mensen in district Antwerpen. Dit aanbod is niet leeftijdsgebonden. Denk aan mensen in tijdelijke mobiliteitsproblemen na een medische ingreep, een val, een ziekte… Of alleenstaande ouders met jonge kinderen voor wie het een hele opdracht is om eens in de (binnen)stad te komen.
  2. Ons deelsysteem maakt het overbodig dat elke instelling of organisatie een eigen aangepaste fiets koopt. Door in te stappen in het deelsysteem krijgen ze toegang tot alle aangepaste fietsen in het deelsysteem en kunnen al eens een groepsactiviteit met meerdere fietsen tegelijkertijd organiseren. Hiervoor willen we een aanhangwagen met een lier aanschaffen om makkelijk aangepaste fietsen te transporteren. Die kan ook ingezet worden bij pannes of om fietsen naar een fietsenmaker te brengen als we het zelf niet kunnen oplossen. We werken nu al samen met diverse WZC en organisaties: WZC Arthur, PSC Open Huis, Solo Indah, WZC Hof Ter Schelde, WZC Regatta en occasioneel met het Zorgbedrijf: DC’s Olijftak, Essenhof, Seefhoek, WZC ‘t Zand en WZC Bilzenhof.
  3. Deelsystemen zijn een nieuwe remedie tegen het plattebandensyndroom, waar iedere fietser vroeg of laat mee geconfronteerd wordt, en dat bij langdurige blootstelling leidt tot fietsimmobilisme.
  4. We stimuleren een nieuwe fiets-riksjacultuur voor minder mobiele mensen, een vergeten groep medeburgers mensen die moeilijker beweegt, minder mobiel is en op de koop toe alsmaar meer hindernissen én deelsteps op de voetpaden tegenkomt. Wij willen met RiksjaRijden nog meer aangepaste fietsen ter beschikking stellen aan mensen van alle leeftijden, die zelf (tijdelijk) niet meer kunnen fietsen, niet leeftijd gebonden. Wij doen dit gratis voor de passagiers, maar fietsen kost geld en we willen zelf niet aan het plattebandensyndroom gaan lijden. Dus steun RiksjaRijden! Als partner, donateur, vrijwilliger en begin met een stem voor de burgerbegroting.
  5. Vrijwilligers werken samen met al maar meer woonzorgcentra, dienstencentra, buurtwerken en jeugdzorg… en geven de minder mobiele medemensen de kans om nog eens te genieten van het onderweg zijn met de fiets, brengen hen in contact met anderen en halen hen uit de eenzaamheid.
  6. Om dit allemaal mogelijk te maken hebben we een atelier gehuurd om zelf in te staan voor het onderhoud en herstelling van de aangepaste fietsen en om tweedehandse fietsen te moderniseren, te elektrificeren. We betalen huur, elektriciteit voor batterijen op te laden en verlichting, gas voor verwarming.
  7. Stad Antwerpen was en is nog steeds een voortrekker in het stimuleren van een nieuwe fietscultuur: velookes, elektrische steps en andere deelsystemen in alle kleuren en modellen verhogen de mobiliteit en nemen een steeds groter deel van de straten en stoepen in. Deze verhoogde mobiliteit is zonder meer toe te juichen, maar het is een ontwikkeling die aan groepen van al dan niet tijdelijk minder mobiele mensen voorbijgaat, of beter voorbijrijdt.

Samengevat zal het bestaande aanbod van het sociaal fietsproject RiksjaRijden dat volledig door vrijwilligers wordt gerealiseerd met 50% verhoogd worden:

  • de vrijwilligerswerking uitbreiden - van 30 naar 45 fietsers
  • het aantal ritten uitbreiden - van 600 naar 900
  • het aantal stelplaatsen uitbreiden van 4 naar 6
  • het aantal (eigen) riksja's uitbreiden - van 4 naar 6
  • het aantal opleidingen voor riksjarijden verhogen van 1 x naar 2 x per maand

Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?

Riksjarijders is een multiculturele ploeg vrijwilligers die met plezier mensen door de stad fietst. Onze passagiers willen graag buiten komen, de zon op hun huid voelen en fietsen, maar kunnen dit niet zelfstandig. Met onze vloot riksja’s, dat zijn aangepaste fietsen, en onze geoefende kuiten, kan deze mindermobiele groep mensen terug 'fietsen' met de wind in de haren. We brengen Jong of oud, in armoede of met gezondheidsproblemen daar waar ze graag willen geraken. Vaak doorbreken we dan een sluimerende eenzaamheid en geven we deze mensen het gevoel er “weer bij” behoren. Jongere vrijwilligers komen in een intergenerationeel project in contact met de oudere generatie. Vrijwilligers met beperkte kennis van het Nederlands van hun kant kunnen Nederlands oefenen in een ongedwongen context. RiksjaRijden biedt een volledige toolbox om verweesde of ingeslapen riksja’s weer zin in het bestaan te geven: wij brengen optimaal onderhouden riksja’s, mét rijder, naar de plaats waar een - tijdelijk - mindermobiele mens goesting heeft om op een fiets, met de wind in de haren, de buurt te verkennen, bij vrienden langs te gaan of uit te kijken over de Schelde. Wij willen in een eenvoudige behoefte van minder mobiele mensen voorzien. Fietsvriendelijk door de Antwerpse straten rijden moet mogelijk zijn voor iedereen: dit is voor ons deel van de nieuwe fietscultuur!

Welke valkuilen zie je?

  1. De voornaamste valkuil is het plattebandensyndroom. Het is een syndroom waarvan elke fietser de lichte verschijnselen al aan den lijve ondervonden heeft, en waarvan bij uitbreiding ook ons project last zou kunnen ondervinden. Iedereen herkent het wel: uw band zou eigenlijk opgepompt moeten worden. Maar waar ligt die fietspomp ook alweer? En als u ze vindt, heeft de pomp dan nog wel het juiste opzetstukje voor het soort ventiel van de band? Voor u het goed en wel beseft rijdt u de binnenband stuk. Vanaf dan begint het plattebandensyndroom pas echt op te spelen: Waar ligt de reparatieset? En had u nog wel een reserveband? Van de juiste maat? Een plattebandensyndroom is een keten-problematiek: een ongemak komt nooit alleen, en veroorzaakt alsmaar meer frustratie.
  2. De zusterverschijnselen van het plattebandensyndroom, zoals daar zijn het fietskettingsyndroom (afgevallen, klemgeraakt).
  3. Het achterlichtsyndroom. Lang leve de deelfiets, die al deze besognes van de fietser overneemt en zo ongeremd fietsplezier faciliteert.
  4. Verweesde riksja’s: verspreid over Antwerpen staan er meerdere te verkommeren, omdat hun organisaties niet de juiste pomp, sleutel dan wel schroevendraaier bij de hand hebben om de riksja’s rijdend te houden. Of ze vinden geen vrijwilliger om met de bewoners van de instelling een ritje te maken. RiksjaRijden beheert een vrijwilligerspool die overal inzetbaar is.
  5. RiksjaRijden is zich bewust van de uitdagingen, varianten op het plattebandensyndroom. a. méér riksja’s stelt hogere eisen naar technisch onderhoud: investeren in een herstelatelier b. Hoe meer riksja’s, hoe meer potentieel gebruik: een interactief systeem dringt zich op: van een laagdrempelige app voor organisaties en individuele gebruikers c. de groeiende groep vrijwillige RiksjaRijders veilig en voorbereid op pad sturen  investeren in deskundige opleiding en vorming  inzetten op groepsactiviteiten, teamspirit bevorderen  opzetten van bijstand- en noodprocedures

Wat is het stappenplan?

  • Voorjaar 2024 a) Huidig atelier verder uitrusten voor herstellingen. i) Fietstakel om fietsen te takelen bij herstellingen ii) Aankoop vorklift om Riksja’s te stapelen in afwachting van herstel of elektrificatie (plaats besparing). b) Gamma aangepaste fietsen uitbreiden met meer aangepaste fietsen: duo-fietsen, driewielers, plateaufietsen c) Overzichtelijke oplaadkast geschikt voor alle soorten batterijen.
  • Zomer 2024 d) Basisset voor elke Riksja’s: fietsslot, fietspomp, om al eens een moer aan te draaien en veiligheidskledij voor de rijders e) Basis set voor de huidige 4 + 2 nieuwe stelplaatsen. Kastje met nummerslot voor reservebatterij, lader, fietssleutels, gereedschap
  • Herfst 2024 f) Accessoires i) Voor fietsers en passagiers: Hesjes, Dekentjes, warmtekussen, regencape. ii) Reservebatterijen, laders. iii) Gereedschapskoffer en werkmateriaal: pompen, sleutels.
  • Winter 2024  Uitwerking depannagedienst. Uitwerken veiligheidsprotocollen. g) Uitwerken eigen depannagedienst. Uitwerken veiligheidsprotocollen. i) Aanhangwagen kopen met makkelijk op te bergen oprijplanken en een lier
  • Doorlopend h) Materiaal kopen voor herstellingen: fietsbanden, remkabels, remschijven, fietslichten


Hoeveel is het budget voor duurzaam materiaal (wat langer meegaat dan een jaar, bv laptop, meubels, fiets…)

20000

Geef wat meer uitleg over het budget voor duurzaam materiaal

  • Nieuwe reservebatterijen voor elektrische fietsen: 4.200€
  • 2 nieuwe duo-fietsen: 10.000€
    Een duo-fiets is een aangepaste fiets voor iemand die nog fysiek oké is maar niet zelfstandig in het verkeer mag fietsen (niet alert, problemen met evenwicht, paniekreactie bij drukte, ...). Daar kan nog "duo-kar" aangehangen worden zodat je met één fietser, drie fietsende passagiers kan meenemen.
  • Aanhangwagen met lier en oprijplanken voor transport Riksja's: 2.000€
  • Wing voor fietsatelier: 1.800€
  • Hoogtewerker om plaats te besparen in het atelier: 2.000€


Hoeveel is het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar (bv workshops, eten en drinken, promotie en communicatie,…)?

30000

Geef wat meer uitleg over het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar

WERKINGSMIDDELEN – 21.500€

  • Huur atelier, verwarming: 4.500€
  • Elektriciteit: batterijen, verlichting: 2.000€
  • Transport: 3.000€ 
      • We hebben een auto-aanhangwagen waarmee we 2 riksja's (tegelijk) kunnen vervoeren. Als er tijdens het gebruik een defect optreedt waardoor er niet meer kan gefietst worden, nemen de gebruikers een taxi en gaan we de riksja ophalen.
      • Als we een defect zelf niet hersteld krijgen moet de riksja naar een fietsenmaker (en terug).
      • Als een partner of burgers meerdere fietsen op hetzelfde moment vragen en zelf gaan fietsen, brengen we de riksja's ter plaatse.
      • We betalen de vrijwillige chauffeur km-onkosten volgens het geldend tarief (gebruik eigen wagen)
  • Verzekeringen: 2.000€
  • Communicatie: 2.500€
    Flyers/affiches/banners/sandwichborden voor op infostands en events
  • Kantoormateriaal: 1.500€
    Kopieerpapier, toners, balpennen, stiften, plakband, lamineervellen,...
  • Sleutels, tangen, onderdelen: 2.500€
  • Boekingssysteem: 3.000€
  • Advies optimalisering: 500€
    Een doorlichting van onze werkwijze en processen definiëren en vastleggen lijkt wel nuttig. Daar hebben we zelf geen expertise voor in huis en zullen we via inkoop van diensten proberen. Dit zal wellicht niet voldoende budget zijn, maar we hebben daar nog geen offertes voor gevraagd en dus geen idee wat iemand (voor een prijsje?) wil doen.
    Het is quasi onmogelijk om een offerte voor diensten te vragen een jaar voor deze moet uitgevoerd worden en dan hopen dat die nog relevant is.

MIDDELEN TER ONDERSTEUNING VRIJWILLIGERS – 8.500€

  • T-shirts: 1.000€
  • Bedankmoment/opleiding: 2.000€
  • Regencapes, bodywarmers voor fietsers en passagiers: 500€
  • Catering vrijwilligers: 2.000€
  • Hesjes: 500€
  • Lockers voor persoonlijke spullen: 1.000€
  • Opleiding(en) en handboek veilig fietsen: 1.500€


Hoeveel is het budget voor medewerkers (in dienstverband of freelance, vergoeding voor artiesten of vrijwilligers)

0

Medewerkersbudget: VTE verhouding

geen personeel

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

0448.065.368