Terug naar het overzicht

Ontharden

Geveltuinen Tour de Force

Korte omschrijving

Het district biedt bewoners gratis een volledig uitgevoerd geveltuintje aan. Dit project boort het potentieel aan bij verschillende doelgroepen bewoners, bedrijven en organisaties die hier nog niet van afwisten of die niet zo snel met groene thema’s in aanraking komen en mikt op minstens 300 extra aanvragen bij het district voor een geveltuin. Een freelancer werkt 400 uur aan het project.

Wat is het totale budget voor jouw idee?

23000

Wie dient het idee in?

een vzw

Naam van de feitelijke vereniging of vzw

Groot Licht vzw

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)

2000, 2018, 2020, 2030, 2050, 2060

Geef wat meer uitleg over de specifieke locatie

Dit project richt zich op gans het district.

Wat ga je doen?

Het potentieel bij bewoners en organisaties die hier nog niet van afwisten of die niet zo snel met groene thema’s in aanraking komen, proactief aanboren en begeleiden bij hun aanvraag. Taal- en kennisbarrières wegwerken en organisaties die actief zijn in verschillende bevolkingsgroepen enthousiasmeren. Het doel is meer ontharding en groen door minstens een verdubbeling van het aantal aanvragen voor een geveltuin bij het district te bekomen. Dat komt neer op minimum 300 extra aanvragen.

Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?

Door het promoten en begeleiden bij het bestellen ontstaat een snellere toename in de groei van geveltuinen. Dit zorgt voor meer ontharding in de straten en groen in de plaats voor iedereen.

Welke valkuilen zie je?

De aanleg van een geveltuin heeft geen zin als die achteraf niet wordt onderhouden. Het is dan ook niet de bedoeling om mensen aan te zetten tot een geveltuin die er eigenlijk geen onderhoud willen bijnemen. Dit is een aandachtspunt en zal naar voor geschoven worden in de communicatie.

Wat is het stappenplan?

1. Doelgroepgerichte communicatie uitrollen via ambassadeurs en partnerorganisaties:

  • Een eenvoudige website en communicatiecampagne opzetten en uitrollen;
  • Communicatie en tools op maat ontwikkelen voor verschillende doelgroepen;
  • Straatambassadeurs werven binnen het klantenbestand van de reeds uitgevoerde 800 geveltuinen en online begeleiden om van hun straat een geveltuinstraat te helpen maken.

2. Bezoeken ter plaatse bij organisaties/scholen:

  • Diverse verenigingen (zoals binnen de moslimgemeenschap, sociale cohesie, handelsvereniging, buurtcomités etc) contacteren, enthousiasmeren en begeleiden in het betrekken van hun leden met de tools in stap 1 ontwikkeld;
  • Idem met individuele instellingen als scholen.

3. Hulp aanbieden bij de bestelmodule van de stadsdienst:

  • De verschillende stappen duidelijk opsommen op de site;
  • Ambassadeurs en verenigingen hierin begeleiden;
  • Ter plaatse gaan indien nodig voor mensen die er niet wegwijs uit geraken maar wel graag een geveltuin willen.

4. Zorgen voor en beklemtonen van een onderhoudsplan:

  • Een overzichtelijk onderhoudsplan ontwikkelen, bezorgen en beklemtonen bij werving.


Hoeveel is het budget voor duurzaam materiaal (wat langer meegaat dan een jaar, bv laptop, meubels, fiets…)

0


Hoeveel is het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar (bv workshops, eten en drinken, promotie en communicatie,…)?

3000

Geef wat meer uitleg over het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar

Promotie- en communicatiemiddelen


Hoeveel is het budget voor medewerkers (in dienstverband of freelance, vergoeding voor artiesten of vrijwilligers)

20000

Geef wat meer uitleg over het budget voor medewerkers

Communicatie en coördinatie

400 uren freelance verdeeld over het jaar

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

0711.698.502